> ADEMHALINGSKINÉ

Wat is Ademhalings- en relaxatiekinesitherapie?


Kinesitherapeute Jirka Hiers specialiseerde zich verder in deze discipline, u kan bij haar terecht voor ademhalings- en relaxatieoefeningen.
Stress van het dagelijks leven, perfectionisme, allergieën of schildklierproblemen kunnen aanleiding geven tot het ontstaan van chronische hyperventilatie. Hierbij zal de patiënt sneller ademen zonder dat hij of zij hier iets van merkt. Echter, chronische hyperventilatie leidt tot een tekort aan CO² wat op zijn beurt een invloed kan hebben op het centraal zenuwstelsel, cardiovasculair stelsel, luchtwegen, spieren, spijsvertering, …
Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan zonder een duidelijke oorzaak. Tijdens de behandeling wordt in een eerste fase aandacht besteed aan oefeningen om zich bewust te maken van een correcte, natuurlijke ademhaling. In een tweede fase worden oefeningen gecombineerd met relaxatietherapie. Deze relaxatie kan de patiënt in de toekomst zelf toepassen in stressvolle periodes zodat chronische hyperventilatie niet opnieuw tot stand komt.

Wat is Respiratoire kinesitherapie?


Respiratoire kinesitherapie wordt toegepast bij Respiratoire aandoeningen.  Baby’s en kinderen lopen gemakkelijk luchtweginfecties op. Deze acute respiratoire aandoeningen kunnen in combinatie met medicatie behandeld worden met (geassisteerde) autogene drainage.

 

Ademhalingsoefeningen en tips
Een goede ademhaling verbetert de effectiviteit van de longen. Het is daarom belangrijk om je hele ademhalingssysteem te gebruiken. Een goede ademhaling vermindert stress en is belangrijk om te kunnen presteren.

Adem naar je buik
Met een buikademhaling maak je optimaal gebruik van je ademhalingssysteem. Je kunt dit controleren door te kijken of je buik bij inademen boller wordt. Het ademen door je buik is een diepere ademhaling en kost minder energie. Als je ademhaling ter hoogte van je borstkas zit, is dit oppervlakkiger met soms duizeligheid, een benauwd gevoel en hartkloppingen als gevolg. Ook kost het ademen ter hoogte van je borst meer energie omdat hier meer spieren bij betrokken zijn.

Oefening voor een goede buikademhaling:

Leg je handen op je buik
Adem rustig in en bewust naar je handen toe. Je voelt dat je buik naar voren gaat
Adem rustig uit. Je voelt dat je buik weer teruggaat
Doe vervolgens even niets, niet bewust ademen, wacht tot dit vanzelf gebeurt
Herhaal dit gedurende een paar minuten
Probeer door je neus te ademen en je mond gesloten te houden bij een rustige ademhaling. Je neus filtert meteen de lucht die binnenkomt en zorgt ervoor dat je lucht ook wat opgewarmd wordt. Dit kost ook weer minder energie voor je lichaam.

Deze oefening kun je zo vaak doen als je wilt en kan ook overal toegepast worden. Het kan je ook enorm helpen om rustig te worden als je gestrest bent.

Ademhaling bij inspanning
Als je kracht moet leveren, is de eerste reflex om je adem in te houden. Hierdoor krijg je geen zuurstoftoevoer naar je spieren die kracht moeten leveren, omdat de druk in je lichaam toeneemt komt er spanning op het bloedvaten systeem en vaak druk naar het hoofd. Adem daarom bij kracht zetten altijd goed uit. Hierdoor breng je zuurstof naar de spieren die het nodig hebben.

Zorg dat je lichaam soepel en beweeglijk blijft. Hierdoor gaat een goede ademhaling beter.

Zorg voor een goede ventilatie in de slaapkamer en als je aan het sporten bent zodat er veel zuurstof in de lucht zit en de CO2 die je uitademt weg kan.

Tijdens inspanning zul je merken dat je in gaat ademen door je neus en uit gaat ademen door je mond of volledig door je mond gaat ademen.

#ademhalingsoefeningen #buikademhaling #meerzuurstof#stressreductie #groepspraktijkvitruvius #ademhalingskine #osteopathie

Hoeveel kost een behandeling?

– 1ste Behandeling kinesitherapie -> ademhalingstherapie 1u: 47€
– Volgende behandelingen 30min: 27€ waarvan terugbetaling mutualiteit ongeveer 15€/behandeling.
– Dit 18x/pathologie, dit kan 3x 18 indien het een andere pathologie/aandoening betreft.

Maak een afspraak online

BOEK NU